slajd4

logon

Smaller Default Larger

4 grudnia 2010 r. ubrani w ciepłe kurtki i czapki podczas wielkiej śnieżycy wyjechaliśmy do Krakowa – Łagiewnik, gdzie uczestniczyliśmy w Mszy św. w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Około godziny 7.30 z Krakowa przez Czechy, Austrię udaliśmy się w kierunku Włoch. Pierwszą noc spędziliśmy w eleganckim hotelu w Tarvisio, gdzie ugoszczono nas obiadokolacją. Jak na Włochy przystało daniem wiodącym był makaron z odpowiednio przyrządzonym sosem. Następnego dnia (5 grudnia 2010r. – niedziela) po śniadaniu pojechaliśmy do Loreto, gdzie znajduje się „Święty Domek” – sanktuarium o znaczeniu międzynarodowym poświęcone Najświętszej Maryi Pannie, według starej tradycji miejsce Jej narodzin. Akcentem historycznym tego dnia było nawiedzenie Cmentarza Polskiego, gdzie spoczywają polscy żołnierze polegli w czasie II wojny światowej w bitwie o Ankorę w 1944r. Około godziny 21.00 przyjechaliśmy na miejsce noclegowe. 6 grudnia zwiedziliśmy Asyż -miasto położone na wzgórzu o wąskich, kamienistych uliczkach, tworzących niepowtarzalny klimat. Obejrzeliśmy kościoły: Św. Klary, San Damiano, Bazylikę Matki Boskiej Anielskiej z Porcjunkulą, Bazylikę Św. Franciszka z kryptą, w której złożono ciało świętego. Po Mszy św. pojechaliśmy do Casci, gdzie wąskie ulice nie pozwoliły wjechać na sam szczyt wzgórza, więc musieliśmy podejść do Sanktuarium Św. Rity. Niektórzy z nas widzieli, jak święta rusza ustami. Pewni nie jesteśmy, ale wiemy na pewno, że Św. Rita jest patronką od spraw beznadziejnych i za jej wstawiennictwem dokonało się wiele cudów, o czym świadczą zamieszczone relacje i zdjęcia wdzięcznych wiernych.

Około godziny 21.00 dojechaliśmy na miejsce noclegowe w Rzymie. W czwartym dniu naszej wyprawy (7 grudnia 2010r.) po Mszy św. w podziemiach Bazyliki Św. Piotra zwiedziliśmy Groty Watykańskie, w których znajdują się grobowce papieży m.in. naszego rodaka Jana Pawła II. Bazylika Św. Piotra to największa świątynia na świecie ozdobiona arcydziełami sztuki epok Odrodzenia i Baroku. W jednej z kaplic znajduje się słynna rzeźba Michała Anioła „Pieta” przedstawiająca Chrystusa w ramionach Matki Boskiej. Podnosząc wzrok mogliśmy podziwiać gigantyczną kopułę wykonaną przez tegoż artystę, uznaną za najwspanialsze arcydzieło sztuki murarskiej. Na szczególną uwagę zasługuje również Katedra Św. Piotra – dzieło Berniniego. Niezwykle cennych wrażeń dostarczyły nam Muzea Watykańskie, gdzie mogliśmy podziwiać zbiory malarstwa od czasów średniowiecza do XVIII wieku – oryginalne obrazy takich malarzy jak Giovanni i Piccolo („Sąd Ostateczny”), Giotto („Madonna z Dzieciątkiem”), Beato Angeliko, Rafaello („Przemienienie Pańskie”), Tycjana („Madonna di San Niccolo”). Na szczególną uwagę zasługują zbiory sztuki starożytnej. Galeria Arrasów, Galeria Map Geograficznych to tylko niektóre z obejrzanych zbiorów. Naszą uwagę przykuła także wzniesiona przez Giovannino de Dolci Kaplica Sykstyńska – jedno z najwspanialszych na świecie dzieł architektury, współcześnie miejsce wielkich uroczystości kościelnych, w których odbywają się konklawe, zgromadzenia mające na celu wybór nowego papieża. Freski zdobiące ściany i sufity kaplicy wykonane zostały przez Michała Anioła, Pinturicchio, Signorellego, Botticelliego i Rossellego. Duże wrażenie robi znajdujący się w centrum Rzymu Plac Wenecki. Rozciąga się na prostokątnej przestrzeni, której centralnym punktem jest pomnik Wiktora Emanuela II olśniewający bielą swoich ścian wzniesiony na pamiątkę zjednoczenia Włoch. Centralne schody prowadzą do Ołtarza Ojczyzny i Grobu Nieznanego Żołnierza, zawierającego prochy tych, którzy w I wojnie światowej polegli w obronie Włoch. Ważnym punktem naszego zwiedzania był kościół Santa Maria Aracoelli oraz Schody do Nieba. Dużą atrakcją turystyczną pobytu w Rzymie była dla nas możliwość poznania zabytków architektury z czasów starożytnych. Zobaczyliśmy: Forum Romanum – centralny plac starożytnego Rzymu otoczony monumentalnymi bazylikami i świątyniami, Więzienie Mamertyńskie – miejsce kaźni i śmierci wielu historycznych postaci (m.in. Wercyngetoryksa, króla Galów); Łuk Tytusa – zbudowany dla upamiętnienia zwycięstwa Wespazjana i jego syna Tutusa nad Judejczykami; Koloseum – amfiteatr w którym odbywały się okrutne igrzyska, a także miejsce męczeństwa pierwszych chrześcijan; Łuk Konstantyna – zbudowany w 312 roku dla upamiętnienia zwycięstwa nad Maksenjuszem; Panteon – świątynię wzniesioną ku czci bóstw rzymskich, zbudowaną na planie koła, oświetloną blisko 9-metrowym otworem w kopule, której średnica 43,3 metra równa jest wysokości budynku. Kolejnego dnia (8 grudnia 2010r. – środa) przejechaliśmy autokarem w okolice Watykanu, gdzie weszliśmy na kopułę Bazyliki Św. Piotra, skąd mieliśmy okazję podziwiać panoramę miasta. Następnie wzięliśmy udział w modlitwie Anioł Pański odprawionej przez Ojca Świętego Benedykta XVI na Placu Św. Piotra. W dalszej kolejności zwiedziliśmy Zamek Św. Anioła, Bazylikę Santa Maria Maggiore – jedną z największych bazylik paleochrześcijańskich w Rzymie; Bazylikę Św. Jana na Lateranie - drugą pod względem znaczenia po Bazylice Świętego Piotra, gdzie na szczególną uwagę zasługuje przepiękne gotyckie Tabernakulum wykonane w XIV wieku przez G. di Stefano. Nieopodal Bazyliki znajdują się Scala Santo – Święte Schody, po których – jak mówi tradycja – Chrystus wstępował do Piłata. Był to najbardziej pokutny moment naszej pielgrzymki, pokonanie schodów na kolanach niektórym przysporzyło sporo bólu. W szóstym dniu naszej wycieczki – pielgrzymki (9 grudnia 2010r. – czwartek) udaliśmy się Drogą Katakumb „Appia Antica”. Leżą przy niej katakumby, czyli podziemne cmentarze drążone w wulkanicznej skale tufowej, połączone ze sobą skomplikowaną siecią korytarzy. W okresie prześladowań stanowiły one schronienie pierwszych chrześcijan, którzy tutaj spotykali się i modlili. My zwiedziliśmy Katakumby Św. Kaliksta z kryptą Św. Cecylii. W kościele „Quo Vadis” znajduje się popiersie naszego rodaka - autora powieści pod tym samym tytułem - Henryka Sienkiewicza. W tym samym dniu zobaczyliśmy również Bazylikę Św. Pawła za Murami, Plac Navona z fontannami: Fontanną Czterech Rzek, Fontanną Neptuna i Fontanną Maura. Nasz zachwyt wzbudziła zbudowana w końcu XVII wieku Fontanna di Trevi, na środku której znajduje się rzeźba przedstawiająca bóstwo oceanów na rydwanie ciągnionym przez dwa tytany. W misę fontanny, która symbolizuje morze, jak nakazuje tradycja wrzuciliśmy monetę, aby w ten sposób zagwarantować sobie powrót do Wiecznego Miasta. Swą elegancją i finezją zachwycił nas Plac Hiszpański – Piazza di Spagna. O szczególnym charakterze placu stanowią Schody Trinita dei Monti (Schody Hiszpańskie), które co roku są miejscem organizowanej przez Radę Miasta wystawy azalii. Na ich szczycie znajduje się Kościół Trinita dei Monti zbudowany w XVI wieku. W piątek (10 grudnia 2010r.) po wczesnym śniadaniu wyjechaliśmy do Padwy. Tam przespacerowaliśmy się największym placem miejskim we Włoszech tzw. Prato della Valle. Nawiedziliśmy najsłynniejszą romańsko – bizantyjską świątynię świata chrześcijańskiego - Bazylikę Św. Antoniego zwaną „Cudem Padwy” z sarkofagiem świętego oraz kaplicą polską. Następnie udaliśmy się do pięknej, położonej w Alpach miejscowości Tarvisio, gdzie czekała na nas smaczna obiadokolacja. Następnego dnia (11 grudnia 2010r.) wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Dłuższy postój zaplanowano w Czechach w miejscowości Lechovice, gdzie zostaliśmy ugoszczeni ciepłym posiłkiem. Do Krakowa – Łagiewnik przyjechaliśmy późnym wieczorem, skąd autokarem wróciliśmy w zimową scenerię naszej rodzinnej miejscowości. Pobyt we Włoszech wspominamy z sentymentem. Zachwyt budziły nie tylko cuda architektury, ale również egzotyczna roślinność i różnorodność krajobrazów. Miłym zaskoczeniem była piękna, słoneczna pogoda, a temperatura powietrza w Rzymie dochodziła nawet do 20 stopni. Serdecznie dziękujemy organizatorom za dostarczenie nam tak wielu niezapomnianych wrażeń. Mamy nadzieję, że spełnią się nasze życzenia spod di Trevi i jeszcze kiedyś wrócimy do Wiecznego Miasta.